«سرق فلوس الدفنة».. عاطل يذبح والده المشلول بالسلام

مانكيش نت
«سرق فلوس الدفنة».. عاطل يذبح والده المشلول بالسلام

«سرق فلوس الدفنة».. عاطل يذبح والده المشلول بالسلام
زوار موقعنا الكرام نقدم لكم يوميا وحصريا جديد الاخبار العربية والعالمية ,حرصآ منا علي تقديم كل ما هو جديد وحصري من المصادر الخاصة بها بكل مصداقية وشفافية عبر موقعنا
“مانكيش نت ” نعرض لكم الان خبر «سرق فلوس الدفنة».. عاطل يذبح والده المشلول بالسلام

المتهم: «خنقته بالستارة.. وطعنته في صدره ورقبته عشان أتأكد من وفاته» الجيران: «كان بيعيط على أبوه لمّا المباحث جت وفضل يخبط راسه في الحيطة لغاية ما اتفتحت»

«إبراهيم محمد» شاب في مقتبل العشرينيات من العمر، حاصل على مؤهل متوسط، “دبلوم تجارة”، بعد أن أنهى فترة تجنيده الإلزامي بالجيش، لم يوفّق في الحصول على عمل، وظل جليساً في البيت بصحبة والده القعيد، يقوم على خدمته، في منتصف الأسبوع الفائت طلب «ابراهيم» من والده أموالاً إلاّ أن الأخير رفض، ليقوم الابن العاق بتسديد طعنتين لوالده المعوق، ويتركه غارقاً في دمائه.. «التحرير» انتقلت إلى مساكن اسبيكو بالنهضة داخل مدينة السلام للوقوف على التفاصيل الكاملة للحادث البشع.

«مش هانتكلم في حاجة لغاية ما تخلص التحقيقات»، بتلك الكلمات رفض «خالد» الابن الأكبر للمجني عليه التحدث بخصوص الواقعة، مبرراً رفضه بالظروف التي تمر بها العائلة بعد قتل الابن الأصغر لوالده، في حين قال «أسامة أحمد» أحد جيران المجني عليه: «أبو خالد الله يرحمه كان

«مش هانتكلم في حاجة لغاية ما تخلص التحقيقات»، بتلك الكلمات رفض «خالد» الابن الأكبر للمجني عليه التحدث بخصوص الواقعة، مبرراً رفضه بالظروف التي تمر بها العائلة بعد قتل الابن الأصغر لوالده، في حين قال «أسامة أحمد» أحد جيران المجني عليه: «أبو خالد الله يرحمه كان راجل طيب، والمنطقة كلها بتحبه.. كان فاتح محل تنجيد في المنطقة، وهو أصلاً من الصعيد، وساكن معانا من أكتر من 25 سنة، عمرنا ما شفنا منه حاجة وحشة».

«هان عليهم الضنا».. قصص آباء لكن قتلة
وأضاف الجار: «من 5 سنين، الحاج خالد جاله شلل وبقى قعيد، وابنه الكبير “خالد”، بقى هو المسؤول عن البيت، وبقى يصرف على البيت وساعد في تزويج إخواته البنات، من شغله شيف في أحد المطاعم، وبعد كده دخل “إبراهيم” (المتهم) الجيش، وخرج منه من سنتين، ومن ساعة ما خلّص وهو سمعته وحشة وبتاع مشاكل ومخدرات وكل فترة القسم بياخده».

والتقط طرف الحديث الحاج حمدي، أحد الجيران قائلاً: «في نص الأسبوع اللي فات، سمعنا صوت “خالد” وهو بيصرخ وبيقول أبويا اتقتل، جرينا نشوف في إيه، لاقينا الحاج خالد واقع على الأرض جنب الكرسي بتاعه في الصالة، والدم مغرّق الأرض، واتصلنا بالبوليس وقبل ما ييجي، إبراهيم رجع وأول ما دخل وشاف أبوه فضل يبكي ويخبط راسه في الحيط، لغاية ما راسه اتعورت».. “يقتل القتيل ويمشي في جنازته”.. هكذا برر الجار حال الابن القاتل.
الطفل قاتل أبيه بالمطرية: طلق أمي ولو رجع للحياة هقتله تاني

وتابع: «إبراهيم استغل إنه لوحده مع أبوه، عشان أمه كانت عند أهلها، وأخوه الكبير في الشغل، وطلب فلوس من أبوه شايلها عشان الدفنة بتاعته، والحاج خالد رفض عشان عارف ان ابنه مدمن إستروكس، وبرشام، فراح قتله ونزل من البيت ورجع كإنه ماعملش حاجة.. وعشان تاريخه اللي كله مشاكل ومخدرات، الداخلية أول ما جت أخدته معاها على طول خصوصاً إن الشقة كانت مقفولة ومافيهاش آثار عنف أو آثار سرقة.. وهو في القسم اعترف إنه قتل أبوه». 

وفي المقابل استمعت نيابة السلام، لأقوال المتهم “إبراهيم”، واعترف بجريمته تفصيلا، كما مثل المتهم جريمته أمام سراي النيابة، وأرشد عن السلاح المستخدم، وسرد المتهم تفاصيل جريمته بالتحقيقات، قائلا: “أنا رجعت من بره لقيت أبويا قاعد على الكرسى بتاعه، قالى أنت لسه جاى وسايبنى وأنا عايز أدخل الحمام، ماكنتش طايق نفسى ولا شايف قدامى خالص، قولتله أنا عايز 50 جنيه ضرورى، فرفض وقالى عايز تاخد فلوس من واحد عاجز، وانت مش عايز تشتغل، أنا باجيب القرش بتعب القلب وانت بتصرف”.

واستكمل المتهم اعترافاته: “سمعت كلام أبويا واتحولت ماشوفتش قدامى وقعته من على الكرسى المتحرك، وجبت طرف الستارة وخنقته بيه، بقى يقول بصوته وهو بيموت دى جزاتى عشان حبيتك وخايف عليك، ماكنتش حاسس بنفسى، سبته وروحت المطبخ جبت سكينة وضربته بيها 3 مرات فى صدره وقلبه ورقبته، مع إنه كان ميت ماعرفش عملت ليه كده لقيت الدم مغرقنى، مش حاسس بأى حاجة ومش شايف قدامى أى حاجة، خرجت ورجعت لقيتهم بيعيطوا»، وأمرت النيابة بعرض المتهم بقتل والده على الطب النفسى، لبيان صحة قواه العقلية من عدمها.

تفاصيل الواقعة ترجع إلى تلقي قسم شرطة ثاني السلام، بلاغًا من عامل أنه أثناء عودته لمسكنه بمنطقة مساكن إسبيكو دائرة القسم اكتشف مقتل والده (منجد – سن 65) ، وبالفحص تبين أن الجثة مسجاة على الأرض وبها طعنتان بالصدر والبطن.

تشكل فريق بحث جنائى بالتنسيق مع قطاع الأمن العام لكشف غموض وتحديد وضبط مرتكب الواقعة، توصلت جهوده إلى أن وراء ارتكاب الواقعة ابنا آخر للمجنى عليه.

زوارنا الكرام نشكركم على متابعتنا ونتمنى ان نكون عند حسن ظنكم بنا دائمآ، نقلنا لكم خبر «سرق فلوس الدفنة».. عاطل يذبح والده المشلول بالسلام نرجو منكم مشاركة الخبر على مواقع التواصل الاجتماعي والضغط على لايك لكي تصلكم اخبار موقعنا لحظة نشر الخبر

الخبر كما ورد من المصدر

شكرا لك لقراءة الموضوع - مانكيش نت

تعليقات